`თეოდორე პერგელის წამების~ ნუსხები
`თეოდორე პერგელის წამება~ 4 ხელნაწერითაა მოღწეული. ესენია:
A-1103 (XI) _ 279v-285r
H-1347 (XI-XII) _ 448v-454r
A-128 (XII-XIII) _ 434r-441v
A-382 (XV) _ 83r-86v.
გადაწერის ადგილი: სავარაუდოდ, ათონის ივირონის მონასტერი.
ხელნაწერის ძველი ადგილმდებარეობა: A-1103 კრებული საბერძნეთიდან, ათონის ივირონის მონასტრის ბიბლიოთეკიდან, არის შემოსული სხვა კრებულებთან ერთად (## 1101, 1104, 1105) ილია ფანცულაიას (`ბანძელის~) მიერ.[1]
ჟანრი: ჰაგიოგრაფიული კრებული. შემდგენელს კრებულის ზოგად შინაარსად მითითებული აქვს: `გრიგოლ, ჰრომთა პაპი. დიალოღონი და სხვ.~
თარიღი: ხელნაწერი დათარიღებულია XI საუკუნით. ილია აბულაძის აზრით, კრებული გადაწერილი უნდა იყოს 1011-1019 წლებში.[2]
ხელნაწერის გადაწერის თარიღი მოცემულია ანდერძში, რომელიც განთავსებულია 286r გვერდზე და 1 ფურცლითაა დაშორებული ჩვენი ტექსტიდან:
`ხოლო დაიწერა მთაწმიდას, ათონას, მონასტერსა წ˜თა მამათა აშენებულსა იოვანე და ეფთჳმესა, საყოფელსა წ˜ისა დედოფლისა ჩuენისა ღ˜თისმშობელისა.
ბერძულად დასაბამითგანნი წელნი იყუნეს: ხფ.
ინდიკტიონი:
ჯუარცმითგან: შ˜პ
ქართულად დასაბამითგანნი წელნი: ხ˜ქ.
ქრონიკონი იყო მეცამეტედ მოქცეული s̃.
აქ მოცემული თარიღები რატომღაც ერთმანეთს არ ემთხვევა. მაგ., ბერძნული დასაბამითგანი ხფ ნიშნავს 992 წელს (6500-5508), ქართული დასაბამითგანი ხქ _ 996 წელს (6600-5604). ერთმანეთთან თანხვედრაში მოდის მხოლოდ ჯვარცმიდან შპ და მეცამეტედ მოქცეული ს: ორივე გვაძლევს 980 წელს. მეთორმეტე ინდიქტიონი დასრულდა 780 წელს, მეცამეტე მოქცევის ს ნიშნავს 200-ს და მათი შეკრებით ვიღებთ 980-ს (შპ-ს). საერთო ამ რიცხვებს შორის ის არის, რომ ყველა X ს-ს ეკუთვნის.
თანამედროვე ადგილმდებარეობა და ფონდი: ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი, A-1103.
ფურცელთა რაოდენობა: 286.
პაგინაცია და ხელნაწერის მდგომარეობა: ფურცლობრივი. I ფ-ს აკლია ნახევარზე მეტი ვერტიკალურად ჩამოჭრილი ნაწილი; 1-26, 278-286 ფფ. ჭიისაგან დაჩვრეტილია.
`თეოდორე პერგელის წამების~ ტექსტის ადგილი კრებულში: შესულია მე-15 თხზულებად: 279v-285r.
საწერი მასალა: ეტრატი; ყდა მეტად სქელი, მაგარი, ხისა, ტყავით შემოსილი, ტყავისავე შესაკრავებით. ტექსტების უმეტესი ნაწილი დაწერილია ღია ყავისფერი მელნით; სათაურები სინგურით.
ფურცლის ზომა: 36X29,2 სმ.
სტრიქონთა რაოდენობა: თითოეულ სვეტში 30 სტრიქონია.
ნაწერის ზომა: 29,5X22 სმ.
სტრიქონებს შორის მანძილი: 1 მმ. (ივარაუდება ზედა სტრიქონის უკიდურეს ქვედა წერტილსა და ქვედა სტრიქონის უკიდურეს ზედა წერტილს შორის).
სვეტების რაოდენობა: დაწერილია 2 სვეტად.
სვეტებს შორის მანძილი: 2-დან 2.5 სმ-მდე.
დამწერლობის ტიპი: მსხვილი ნუსხური, ორი სხვადასხვა ხელით: I _ მსხვილი, კუთხოვანი ნუსხურით _ 1v-118v, 286r-v; II _ X-XI სს. ლამაზი, გამართული ნუსხურით _ 119v-285v. 2r-ზე, II სვეტის ცამეტ სტრიქონზე მოთავსებულია `ზანდუკი ამის წიგნისა~, დაწერილი ხსენებული ორი ხელისაგან განსხვავებული ხელით.
ანდერძ(ებ)ი: ჩვენს ტექსტს დაერთვის შემდეგი ანდერძები:
კრებულის სხვა ანდერძები:
ეგრეთვე საჴსენებელი ჯერარს, r̃ საკჳრველი შრომაჲ თავს იდვა წ˜ნ მამამან ეფთჳმე და ოცდაათი წიგნი დათარგმანა ბერძულისაგან ქართულად. და მერმეღა მათეს თავი სახარებაჲ დათარგმანა სამად წიგნად. ჭირითა შევმოსეთ უფროჲსი შრომაჲ ესე, სულკურთხეულისა მამისა იოვანეს ცხორებასავე და წურილად სხუანიცა თარგმანნეს.
ხოლო შემდგომად ღ˜თშემოსილისა მამისა იოვანეს მიცვალებისა ესე წ˜სა გრიგოლ პაპისაჲ და სხუანი ესე გჳთარგმანეს სანატრელმან მამამან ეფთჳმე, რ˜ისათჳს მიაგენ ღმერთმან დიდებისამან ორსავე ცხორებასა ქართველთა განათლებისათჳს.~
`ქრისტე, შეიწყალე და აკურთხე მამაჲ მიქაელ და მამაჲ გ[იორგ]ი.~
1ფ. II სვ. და 2 ფ. I სვ. 1 ფ. I სვ. ჩამოჭრილია (გვ. 83).
აწ ვინცა იკითხვიდეთ და ირგებდეთ წ˜თა ამათ წიგნთა, სცნობდით ძალსა ამათსა და ნუ დასცხრებით ლოცვად და კურთხევად, შემდგომად ღ˜თისა, ამა წიგნთა ჩ˜ნდა მომცემელთა და ჩ˜ნ, გლახაკისათჳს არსენი მამადმთავრისა _ უმეტე დაშურა _ და ჩემ, გლახაკისა ბერისადა ოქროპირისათჳს და კეთილისა ძმისა ზაქარიაჲსთჳნ, წ˜ნო ღ˜თისანო, ნათესავნო მომავალნო! რათა ღმერთმან თქ˜ნცა სასყიდელი მოგანიჭოს ჩუენისა ლოცვისა და ჴსენებისათჳს.~
ცხრა სტრიქონის ჩაგდებით:
`ხოლო დაიწერა მთაწმიდას, ათონას, მონასტერსა წ˜თა მამათა აშენებულსა იოვანე და ეფთჳმესა, საყოფელსა წ˜ისა დედოფლისა ჩუენისა ღ˜თისმშობელისა.
ბერძულად დასაბამითგანნი წელნი იყუნეს: ხფ.
ინდიკტიონი:
ჯუარცმითგან: შ˜პ
ქართულად დასაბამითგანნი წელნი: ხ˜ქ.
ქრონიკონი იყო მეცამეტედ მოქცეული s̃.
ჯ˜რცმითგან _ (წაშლილია სინგურით დაწერილი ასოები).
მეფობასა ბერძენთა ზედა ვასილისსა და ძმისა მათისა კოსტანტისა ძეთა კოსტანტინეპოვლეს პატრიაქობასა.~
ოთხი სტრიქონის ჩაგდებით:
`ხოლო ჩ˜ნ ზედა მეუფებასა უფლისა ჩ˜ნისა იესუ ქრისტესსა, რ[ომლი]საჲ არს დიდებაჲ მამისა, თანა სულით წმიდითურთ, აწ და მარადის და უკუნითი უკუნისამდე, ამინ!~
`ქრისტე! კუალადცა აკურთხე და ადიდე დიდი ესე მოღუაწე მამაჲ ეფთჳმე და ახალი მამადმთავარი საბა კხ˜ლი.~
I ხელით, 286r-v (როგორც ჩანს, ეს ანდერძი იწყებოდა წინა ფურცელზე, რომელიც დაკარგულია).
მინაწერ(ებ)ი: II r-ზე, XIX-XX სს. ათონის მთაზე მოღვაწე ქართველი ბერების: ვენედიკტე ქიოტიშვილის, გრიგოლ რატიანის, ბესარიონ ქიქოძის, ქრისტეფორე ახვლედიანისა და თეოდოსი ერისთავის გარდაცვალების თარიღები.
II v. ამკინძავის მონაზონი მაკარი ქართველის მინაწერი.
3რ. ილარიონ ბერის მოსახსენებელი.
4r. ილია ფანცულაიას მინაწერი (იხ. აგრეთვე 148v).
იხ. აგრეთვე 17r, 37v, 285v.
წინა აღწერილობები: აბულაძე, ი. (1949). ქართული წერის ნიმუშები, პალეოგრაფიული ალბომი, თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის გამომცემლობა, გვ. 306; საქართველოს სახელმწიფო მუზეუმის ქართულ ხელნაწერთა აღწერილობა / ყოფილი საეკლესიო მუზეუმის ხელნაწერები (A კოლექცია). (1954). კორნელი კეკელიძის საერთო რედაქციით, ტომი IV, საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემია, აკად. ს. ჯანაშიას სახელობის საქართველოს სახელმწიფო მუზეუმი. შეადგინა ქრისტინე შარაშიძემ. საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემიის გამომცემლობა, თბ., გვ.: 82-83.[3]
ბიბლიოგრაფია: კეკელიძე, კ. (1957). ეტიუდები ძველი ქართული ლიტერატურის ისტორიიდან~, V ტომი, საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემია, თბ., გვ. 127; გაბიძაშვილი, ე. (2004). ქართული ნათარგმნი ჰაგიოგრაფია / ძველი ქართული მწერლობის ნათარგმნი ძეგლები, ბიბლიოგრაფია, 1, ჰაგიოგრაფია, საქართველოს მეცნიერებათა აკადემია, კორნელი კეკელიძის სახელობის ხელნაწერთა ინსტიტუტი, თბ., გვ. 213; გაბიძაშვილი, ე. (2010). შრომები, II, ფილოლოგიურ-ტექსტოლოგიური ნარკვევები, ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი, რედ. ეთერ ბერუაშვილი, ხათუნა გაფრინდაშვილი, თბ., გვ. 158.
ხელნაწერის ძველი ადგილმდებარეობა: კრებული H-1347 ჩამოტანილია დავით გარეჯის მონასტრიდან ექვთიმე თაყაიშვილის მიერ 1917 წელს.
ჟანრი: ჰაგიოგრაფიული კრებული.
თარიღი: XI-XII საუკუნეები.
თანამედროვე ადგილმდებარეობა და ფონდი: ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი, H-1347.
ფურცელთა რაოდენობა: 527.
პაგინაცია და ხელნაწერის მდგომარეობა: ფურცლობრივი. დანომრილია მარჯვენა გვერდის ზედა მხარე. ასევე გვერდებიც, თუმცა ზოგიერთ შემთხვევაში, ხელნაწერის კუთხის დაზიანების გამო, გვერდების ნუმერაცია არ იკითხება, ფურცლების ნუმერაცია კი თითქმის ყველა საჭირო ადგილასაა. 449-ე ფურცელი 907-ე გვერდს შეესაბამება. ყუა დაზიანებულია; 2, 3, 4, 19, 20, 25, 26, 51, 58, 91, 98, 99, 147, 154, 439, 440, 447, 448, 455, 464, 470, 471, 472, 520, 526, 527 ფფ. ამოვარდნილია. დანარჩენები _ მეტად დაზიანებული, განსაკუთრებით 368, 369. რესტავრირებულია თეთრი ქაღალდის დაწებებით.
`თეოდორე პერგელის წამების~ ტექსტის ადგილი კრებულში: შესულია 57-ე თხზულებად: 448v-454r.
საწერი მასალა: ბომბიცინი; ხის სქელი ყდა, ტყავგადაკრული. სათაურები სინგურით.
ფურცლის ზომა: 45X32 სმ.
სტრიქონთა რაოდენობა: თითოეულ სვეტში 36 სტრიქონია.
ნაწერის ზომა: 35 სმ. თუ დიდი ასო პირველივე სტროფშია მოქცეული, მაშინ _ 36.5X23 სმ.
სტრიქონებს შორის მანძილი: ძირითადად, 1 მმ. (ივარაუდება ზედა სტრიქონის უკიდურეს ქვედა წერტილსა და ქვედა სტრიქონის უკიდურეს ზედა წერტილს შორის).
სვეტების რაოდენობა: დაწერილია 2 სვეტად.
სვეტებს შორის მანძილი: 1.7 სმ-დან 2 სმ-მდე, ძირითადად, 2 სმ. თუ აბზაცს დიდი ასო იწყებს, მაშინ სვეტებს შორის მანძილი 2 მმ.-ია.
დამწერლობის ტიპი: მსხვილი კლასიკური ნუსხური.
გაფორმება: შიგნით არის რამდენიმე გვიანდელი შავ-თეთრი ჩანახატი, შედარებით მდარე მხატვრული სტილით შესრულებული.
გადამწერი: კრებულის გადამწერი ჩანს ვინმე არსენი, რომელიც ერთგან თავს `იყალთოელად~ იხსენიებს (72r, 159r).
ანდერძ–მინაწერები (ტექსტის ხელით):
`ვაჲ, ქაღალდო, გაგსუარე! ეგრევე ღჳძლსა მე გარდამკრვია გჳსტი (?) შენცა იჭირვოდი~ (67r);
`ეკრძალე, მკითხველო! იყალთ[ო]ელსა ჰლოცვიდი~ (72r);
`დედაო ღ˜ისაო! შემიწყალე მე ცოდვილი [ესე]~ (159r);
`წმიდაო ღ˜ის მშობელო, რომელი [დაბადებულხარ] იოვაკიმ და ანნაჲსაგან! მეოხ მეყავ წინაშე ძისა შენისა ფრიად ცოდვილსა არსენის დღესა მას საშინელსა სასჯელისასა~ (159r);
`წმიდაო პირველდიაკონო სტეფანე და აწ პირველო მოწამეთა შორის, მეოხ მეყავ წინაშე ღ˜ისა ფრიად ცოდვილსა არსენის~ (203r).
მინაწერ(ებ)ი: ხელნაწერი გამოირჩევა უამრავი მინაწერეით, ალის (სამცხეში) მთავარმოწამისადმი შეწირულების საბუთებით და აღაპებით. მინაწერებში მოხსენებული ზოგიერთი გეოგრაფიული ადგილია: ალი, ოპიზა, `ვალე ნაოჴარი.~ გვიანდელ მინაწერებში მოხსენებულ ზოგიერთ პირთა სახელია: ესტატე (7v), ვარძიგულა (236v), [სასატი] (244v), გიორგი ჯუმათელი (დარჩია) (212v, 228 და სხვ.), ელია (30r).
`თარგმნილი ეფრემისი~ (203v. ტექსტის I სტრიქონების გასწვრივ, მარცხენა არშიაზე);
წინა აღწერილობები: ხელნაწერთა აღწერილობა / საქართველოს საისტორიო და საეთნოგრაფიო საზოგადოების ყოფ. მუზეუმის ხელნაწერები (H კოლექცია). კორნელი კეკელიძის საერთო რედაქციით. ტომი III. შედგენილია და დასაბეჭდად დამზადებული ქრისტინე შარაშიძის ხელმძღვანელობითა და რედაქციით. საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემიის გამომცემლობა, თბ., 1948, გვ. 293.[4]
ბიბლიოგრაფია: კეკელიძე, კ. (1957). ეტიუდები ძველი ქართული ლიტერატურის ისტორიიდან, V ტომი, საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემია, თბ., გვ. 127; გაბიძაშვილი, ე. (2004). ქართული ნათარგმნი ჰაგიოგრაფია / ძველი ქართული მწერლობის ნათარგმნი ძეგლები, ბიბლიოგრაფია, 1, ჰაგიოგრაფია, საქართველოს მეცნიერებათა აკადემია, კორნელი კეკელიძის სახელობის ხელნაწერთა ინსტიტუტი, თბ., გვ. 213.
A-128.
ხელნაწერის ძველი ადგილმდებარეობა: A ფონდი შეიცავს თბილისის ყოფილი საეკლესიო მუზეუმის ხელნაწერთა კოლექციას.
ჟანრი: ჰაგიოგრაფიული კრებული.
თარიღი: XII-XIII საუკუნეები. კორნელი კეკელიძე ხელნაწერს XIII-XIV საუკუნის ნუსხად მიიჩნევს.[5]
თანამედროვე ადგილმდებარეობა და ფონდი: ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი, A-128.
ფურცელთა რაოდენობა: 475.
პაგინაცია და ხელნაწერის მდგომარეობა: ფურცლობრივი. დანომრილია ფურცლის ზედა მარჯვენა მხარე. ნომრები ახლავს გვერდებსაც. გვერდების დანომვრა ხელნაწერის სტრიქონებს ზემოთ არის მოთავსებული. 434-ე ფურცელს (საიდანაც ჩვენი ტექსტი იწყება) 873-ე გვერდი შეესაბამება.
გარდა ამისა, დანომრილი ფურცლების ზემოთ ხელნაწერს კიდევ აქვს ნომრები, თუმცა გადახაზული. ზოგჯერ ერთი და იგივე ნომერი ორჯერ წერია და ორჯერვე გადახაზულია. სხვაობა 10 ციფრშია. მაგ., 434 გვერდის თავზე 444-ე ფურცელია აღნიშნული და გადახაზული.
ხელნაწერს ზოგიერთ გვერდზე აქვს ავთენტური ნუმერაცია ასოთა შესაბამისი ციფრებით, რომელსაც ყველ მერვე ფურცელზე ერთი რიცხვი ემატება. `თეოდორე პერგელის წამება~ ასეთი სახის ნზ ფურცლიდან იწყება.
ხელნაწერი თავ-ბოლო ნაკლულია.
`თეოდორე პერგელის წამების~ ტექსტის ადგილი კრებულში: შესულია 28-ე თხზულებად: 434r-441v.
საწერი მასალა: ქაღალდი; რესტავრირებული; ლიდერინგადაკრული მუყაოს ყდა. დაწერილია შავი მელნით; სათაურები სინგურით.
ფურცლის ზომა: 32,5X24 სმ.
სტრიქონთა რაოდენობა: თითოეულ სვეტში 32 სტრიქონია.
ნაწერის ზომა: 23.8X15,5 სმ.
სტრიქონებს შორის მანძილი: უკიდურესი წერტილის მიხედვით, მანძილი, ფაქტობრივად, საერთოდ არ არის. თუ უშუალოდ ერთად ხვდება უკიდურესად დაბალი და უკიდურესად მაღალი ასოები, მაშინ 0.5. 1 მმ ან 2 მმ.-ია. ზოგჯერ აქაც არ რჩება მანძილი.
სვეტების რაოდენობა: დაწერილია 2 სვეტად.
სვეტებს შორის მანძილი: 1.3 მმ-დან 2 მმ-დე. ძირითადად _ 1.5 მმ.
დამწერლობის ტიპი: ნუსხური.
შემკაზმველი: გულქან დიასამიძე (174r, 420v).
მინაწერ(ებ)ი: ყველა ტექსტთან, სათაურის გასწვრივ, მიწერილია იამბიკოები, რომელთა ნაწილიც არ იკითხება. თედო ჟორდანიას მიაჩნდა, რომ იამბიკოებს ჰქონდათ სანოტო ნიშნები, რომლებიც დღეს თითქოს აღარ ჩანს.
XVII ს-ის მხედრულით: `წ. ამისსა შემკაზმავსა დიასამიძისა ასულსა გულქანს ცოდვანი მისნი შეუნდვენ ღმერთმან. და მისნი შვილნი ადღეგრძელენ, წმიდაო ნინო მოციქულო~ (174r). ეს წარწერა მცირეოდენი სხვაობით მეორდება 420v-ზე.
`სულსა შიოსა შეუნდოს ღმერთმან, ამინ, უფალო~ (428r) (XVII-XVIII ს. მხედრულით).
`პართენოსი. პავლე~ (429v) (XVIII ს. მხედრულით) და სხვ.
ჩვენი ტექსტის ბოლო გვერდზე, ქვედა არშიაზე, შავი მელნით XVII ს-ის მხედრულით წერია: `ქ. მკერვალსა თეთრისა კაბისათიინა ორი თანაგთი. ქანადაქისაიინა სამი თანაგა, ნაქასოვისათინა ოთხი თანაგაი. ფეიქარსა ლიტრისათათვის ერთი თანაგა~ (ახალი პაგინაციით, 441v (ძველი 450v). მინაწერებია აგრეთვე ჩვენი ტექსტის პირველ 5 გვერდზე. ჭირს ამ მოჩუქურთმებული მხედრული მინაწერების სრული ამოკითხვა. რაც იკითხება, აჩვენებს, რომ მინაწერები უნდა იყოს სამკურნალო რჩევები `კარაბადინიდან.~
წინა აღწერილობები: ქართულ ხელნაწერთა აღწერილობა ყოფილი საეკლესიო მუზეუმის (A) კოლექციისა, ტომი I2. საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემია, კორნელი კეკელიძის სახელობის ხელნაწერთა ინსტიტუტი. შეადგინეს და დასაბეჭდად მოამზადეს: თ. ბრეგაძემ, ც. კახაბრიშვილმა, თ. მგალობლიშვილმა, მ. ქავთარიამ, ლ. ქუთათელაძემ და ც. ჯღამაიამ ელ. მეტრეველის რედაქციით. გამომცემლობა `მეცნიერება~, 1976, თბ., გვ.: 128-130.[6] კრებული A-128 აღწერილია მიხეილ ქავთარიას მიერ.
ბიბლიოგრაფია: კეკელიძე, კ. (1957). ეტიუდები ძველი ქართული ლიტერატურის ისტორიიდან, V ტომი, საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემია, თბ., გვ. 127; გაბიძაშვილი, ე. (2004). ქართული ნათარგმნი ჰაგიოგრაფია / ძველი ქართული მწერლობის ნათარგმნი ძეგლები, ბიბლიოგრაფია, 1, ჰაგიოგრაფია, საქართველოს მეცნიერებათა აკადემია, კორნელი კეკელიძის სახელობის ხელნაწერთა ინსტიტუტი, თბ., გვ. 213.
ჟანრი: ჰაგიოგრაფიული კრებული.
თარიღი: XV საუკუნე.
თანამედროვე ადგილმდებარეობა და ფონდი: A-382.
ფურცელთა რაოდენობა: 382.
პაგინაცია და ხელნაწერის მდგომარეობა: აქვს გვიანდელი რვეულებრივი აღრიცხვა ასომთავრულით და არაბული ციფრებით. ეს აღრიცხვები ერთმანეთს არ ემთხვევა. ზოგჯერ ფურცელთა რიგი არეულია. აქვს ყდის საცავი ფურცელი. დაზიანებული, სხვადასხვა დროის, ახალი რესტავრირებული. ნაკლული. ჩამოხეული აქვს მარჯვენა სვეტები ფ.ფ. 51 და 52-ს. ფ.ფ. 242, 307, 368 გაბმითაა დაწერილი. დაუწერელია 97v-98r, 308r, 309r-v, 373v. ფ. 382 ეკუთვნის სხვა ხელნაწერს. ყოველ თხზულებასთან დასმულია რიგითი ნომერი ძველი და ახალი, XVIII ს-ში ხელმეორედ გაკეთებული. ძველი იწყება ლზ რიცხვით, ახალი ბ-თი. ძველი რიგითი ნომერი მიუთითებს იმაზე, რომ ეს კრებული გაგრძელებაა რომელიღაც კრებულისა და იგი წარმოადგენს დიდი კრებულის მეორე ნაწილს. ხელნაწერი დაშლილი და დაზიანებული ყოფილა. იგი შეუკინძავთ და შეუვსიათ XVIII ს-ში. რესტავრაციის დროს ზემო კიდეებზე გაუკეთებიათ ქუდები. აქვს ჭვირნიშანი.
`თეოდორე პერგელის წამების~ ტექსტის ადგილი კრებულში: შესულია 23-ე თხზულებად: 83r-86v.
საწერი მასალა: ქაღალდი; გაყვითლებული; ყავისფერი ლედერინგადაკრული მუყაოს ყდა, ახალი შეკინძული. სათაურები და დასაწყისები სინგურით.
ფურცლის ზომა: 38,5X27 სმ.
სტრიქონთა რაოდენობა: თითოეულ სვეტში 46 სტრიქონია.
ნაწერის ზომა: 32.5X19 სმ.
სტრიქონებს შორის მანძილი: 2 მმ.
სვეტების რაოდენობა: დაწერილია 2 სვეტად.
სვეტებს შორის მანძილი: 0.9-დან 1.2 მმ-მდე.
დამწერლობის ტიპი: ნუსხური. კრებულის ბოლო თხზულება _ `დიმიტრის ცხოვრება და წამება~ განსხვავებული (XVI-XVII სს.) ხელითაა დაწერილი. იგი უფრო მოგვიანებით უნდა იყოს შეტანილი ამ კრებულში. მოგვიანებით (XVII ს-ში) არის შედგენილი ამ წიგნზე დართული ზანდუკიც (380r-381r), რომელიც დაწერილია მხედრულით.
გაფორმება: 178v-ს კიდეზე შავი ფანქრით დახატულია სასულიერო ტანსაცმელში ჩაცმული კაცი, რომელსაც ქვევით მხედრულად მიწერილი აქვს `ბაგრატ~ (ბაგრატ ტავრომენელი). ნახატიც და წარწერაც გვიანდელია. ასევე, 307v-ზე შავი ფანქრით დახატულ გამოსახულებას აწერია `იოანე მოწყალე.~ წარწერა XIX ს. ხელითაა შესრულებული.
გადამწერ(ებ)ი: `ეპიფანე~ (54r, 138v, 141v), `იერემია~ (67v, 100v, 107v, 108v), `რუთი~ (138r), `დიმიტრი~ (310r).
ანდერძ(ებ)ი:
მინაწერ(ებ)ი:
1რ-ზე მოთავსებულია საკითხავების სათვეო საძიებელი.
წინა აღწერილობები: ქართულ ხელნაწერთა აღწერილობა ყოფილი საეკლესიო მუზეუმის (A) კოლექციისა, ტომი I4. საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემია, კორნელი კეკელიძის სახელობის ხელნაწერთა ინსტიტუტი. შეადგინეს და დასაბეჭდად მოამზადეს: თ. ბრეგაძემ, მ. ქავთარიამ, ლ. ქუთათელაძემ ელ. მეტრეველის რედაქციით. გამომცემლობა `მეცნიერება~, თბ., 1985.[7] კრებული A-382 აღწერილია თ. ბრეგაძის მიერ.
ბიბლიოგრაფია: კეკელიძე, კ. (1957). ეტიუდები ძველი ქართული ლიტერატურის ისტორიიდან, V ტომი, საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემია, თბ., გვ. 127; გაბიძაშვილი, ე. (2004). ქართული ნათარგმნი ჰაგიოგრაფია / ძველი ქართული მწერლობის ნათარგმნი ძეგლები, ბიბლიოგრაფია, 1, ჰაგიოგრაფია, საქართველოს მეცნიერებათა აკადემია, კორნელი კეკელიძის სახელობის ხელნაწერთა ინსტიტუტი, თბ., გვ. 213; გაბიძაშვილი, ე. (2010). შრომები, II, ფილოლოგიურ-ტექსტოლოგიური ნარკვევები, ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი, რედ. ეთერ ბერუაშვილი, ხათუნა გაფრინდაშვილი, თბ., გვ. 158; კეკელიძე, კ. (1947). ბიზანტიური მეტაფრასტიკა და ქართული აგიოგრაფია (თსუ შრომები, ტ. 30ბ-31ბ), გვ. 35; ქავთარია, მ. (1966). თეოდორე სტრატილატის წამების რედაქციები (შოთა რუსთაველი, ხელნაწერთა ინსტიტუტის საიუბილეო კრებული, გვ. 199; პატარიძე, რ. (1969). ‘The lune’ (პალეოგრაფიული ძიებანი, II, გვ. 71).
[1] საქართველოს სახელმწიფო მუზეუმის ქართულ ხელნაწერთა აღწერილობა… 1954: 5-6. ილია ფანცულაიასვე გადმოუწერია ათონის ზოგიერთი ქართული ხელნაწერი და შეუდგენია ათონზე დაცული ძველი ქართული ხელნაწერებისა და ზოგიერთი ნივთის (წარწერებითურთ) აღწერილობა. იქვე: 6.
[2] აბულაძე, 1949: 306.
[3] ამ ტომში მოცემულია ##1041-1450 ხელნაწერების აღწერილობები.
[4] ამ ტომში მოცემულია 1001-1500 ხელნაწერთა აღწერილობები. ქრისტინე შარაშიძე კრებულს მეტაფრასად მოიხსენიებს. გვ. 293.
[5] კეკელიძე, 1945: 37.
[6] ეს გამოცემა არის I ტომის II ნაკვეთი და მოიცავს ##101-200 ხელნაწერების აღწერილობას.
[7] ეს გამოცემა არის I ტომის IV ნაკვეთი და მოიცავს ##301-400 ხელნაწერთა აღწერილობას.
დაუშვებელია ამ გამოცემის ან მისი რომელიმე ნაწილის რაიმე ფორმით გამოყენება ან გამოქვეყნება საავტორო უფლებების მფლობელის წინასწარი ნებართვის გარეშე.
This edition or any part thereof may not be used or published in any form without the prior permission of the copyright holder.