`ანთიმოზ ნიკომიდიელის წამება~
გვ.: 72, 1-2. `თუესა სეკტემბერსა g̃̃ წამებაჲ წმიდისა და ნეტარისა ანთიმოს ნიკომიდიელ მთავარეპისკოპოსისაჲ~ _ წმინდა ანთიმოზი _ III-IV საუკუნეების მოღვაწე, ქალაქ ნიკომიდიის ეპისკოპოსი, მოწამებრივად აღესრულა 302 წლის 3 სექტემბერს.
გვ.: 72, 4-5. `ქუეყანასა ბითჳნიისასა, წიაღ კერძო ბიზანტიისა, ქალაქი არს, სახელით ნიკომიდიაჲ~ _ ბითვინია, ერთ-ერთი უძველესი სახელმწიფო, რომის იმპერიის პროვინცია იყო, რომელსაც მცირე აზიის ჩრდილო-დასავლეთი ნაწილი ეკავა. რაც შეეხება ნიკომიდიას, ნიკეასთან ერთად ის ბითვინიის ცენტრალურ ქალაქად ითვლებოდა და თანამედროვე თურქეთის ტერიტორიაზე მდებარეობდა.
გვ.: 72, 15-16. `რამეთუ ყოველსა ქუეყანასა განჴდა ჴმაჲ მოღუაწებისა მისისაჲ და კიდეთა სოფლისათა სასწაულნი მისნი~ _ დავითის ერთ-ერთი ფსალმუნის პერიფრაზია: `ყოველსა ქუეყანასა განჴდა ჴმაჲ მათი და კიდეთა სოფლისათა _ სიტყუანი მათნი~ (ფს. 18. 4).
გვ.: 72, 27-29. `ხოლო დედაჲ იგი სათნოებათაჲ _ სიყუარული ყოვლითა სულითა და ყოვლითა გონებითა მოიგო ღმრთისა მიმართ~ _ სიყვარულის, როგორც ყველაზე აღმატებული სათნოების, შესახებ საეკლესიო ტექსტებში გახმოვანებული მსგავსი სახის სწავლებანი წმინდა წერილს ეფუძნება. მაგალითად, პავლე მოციქულის ეპისტოლეში ვკითხულობთ: `აწ ესერა ჰგიეს სარწმუნოებაჲ, სასოებაჲ და სიყუარული, სამი ესე; ხოლო უფროჲს ამათსა სიყუარული არს~ (1 კორ. 13. 13); იოანე ღვთისმეტყველი კი სიყვარულის უფრო აღმატებულ განმარტებას გვთავაზობს და საკუთარ სახელად განუკუთვნებს მას ღმერთს: `ღმერთი სიყუარული არს~ (1 იოან. 4. 16).
გვ.: 73, 11-12. `წერილ არს, საყდრებსა მოხუცებულთასა აქებდენ უფალსა~ _ ამონარიდი პარალელს პოვებს ფსალმუნში: `საყდრებსა მოხუცებულთასა აქებდენ მას~ (ფს. 106. 32).
გვ.: 73, 19-20. `მოუწოდა უფალმან მღდელთმოძღუარსა მას ქალაქისასა ამიერ სოფლით, ნეტარსა კჳრილეს~ _ საუბარია ნიკომიდიელ მღვდელმთავარზე, რომლის გარდაცვალების შემდეგ იმავე საყდარზე წმინდა ანთიმოზი გამოირჩა.
გვ.: 74, 10-14. `კაცი იგი საკჳრველი და დიდებული ინდე წარჩინებული პალატსა შინა მეფისასა, რომელმან სწავლითა დიდისა ანთიმოჲსითა დაუტევა მეფე და სამეუფონი შუებანი დომნაჲს თანა, დიდებულისა მის სეფე ქალისა~ _ ინდე და დომნა, როგორც ტექსტიდან ირკვევა, სამეფო კარზე წარჩინებული ადამიანები ყოფილან და წმინდა ანთიმოზს მოუქცევია ისინი ქრისტეს რჯულზე, რის შემდეგაც მოწამებრივად აღსრულებულან.
გვ.: 74, 17-20. `წამებს მოძღურებასა ანთიმოჲსსა სიმრავლე ორთა მათ ბევრთაჲ, რომელნი ცეცხლითა სრულ იქმნნეს და საკუერთხად შეიწირნეს უფლისა ამათ თანა: მარდონიოსცა და მიღდონიოს პეტრე და დოროთე და ზენონ ახოვანნი~ – იგულისხმება, რომ გარდა ზემოხსენებული ორი მოწამისა (ინდესა და დომნასი), ანთიმოზის მარტვილური აღსასრული სხვებმაც გაიზიარეს და დასახელებულია ხუთი ადამიანი.
გვ.: 74, 26-27. „დაიპყრა მეფობაჲ მაქსიმიანე~ _ მაქსიმიანე (ლათ. Marcus Aurelius Valerius Maximianus Herculius) რომის იმპერიას განაგებდა 286-305 წლებში.
გვ.: 75, 5-6 „ხოლო იყო მაშინ ნეტარი იგი დაბასა, რომელსა ეწოდებოდა სიმანე“ _ იგულისხმება დაბა სიმანი, ქალაქ ნიკომიდიის ერთ-ერთი მომიჯნავე გარეუბანი, რომელიც უდაბური ადგილი იყო (შდრ. `იყო დაბაჲ იგი ადგილსა უდაბნოსა~).
გვ.: 76, 16-17. `რამეთუ უფალი მწე ჩემდა არს, არა შემეშინოს, რაჲ მიყოს მე კაცმან~ _ დამოწმებული ციტატა ფსალმუნიდანაა: `უფალი არს მწე ჩემდა, არა შემეშინოს, რაჲ მიყოს მე კაცმან~ (ფს. 117. 6).
გვ.: 77, 31-32. `მზა იყვენით მიცემად სიტყჳსა ყოველთა, რომელნი ეძიებდენ თქუენგან სიტყუათა~ _ ნაწყვეტი ახალი აღთქმიდან, კერძოდ, პეტრე მოციქულის პირველი კათოლიკე ეპისტოლიდანაა (1 პეტრ. 3. 15).
გვ.: 77-78. `მიგცე თქუენ სიტყუაჲ და სიბრძნე, რომელსა ვერ უძლონ წინააღდგომად ყოველთა წინააღმდგომთა თქუენთა~ _ ციტატა ლუკას სახარებიდანაა (ლუკ. 21. 15).
გვ.: 80, 17-22. `აჰა ესერა, ღმერთი შემწე ჩემდა არს და უფალი შემწყნარებელ არს სულისა ჩემისა. მიაქციოს ბოროტი მტერთა ჩემთა ჭეშმარიტებითა მისითა. მოსრნეს იგინი და მე ნებითა ჩემითა მსხუერპლი შევწირო მისა და აღუარო სახელსა მისსა, რამეთუ კეთილ, რამეთუ ყოვლისა ჭირისა ჩემისაგან მიჴსნა მე. და მტერთა ჩემთაჲ იხილოს თუალმან ჩემმან~ _ აღნიშნული ადგილი ფსალმუნიდან დამოწმებული ციტატაა (ფს. 53. 6-9).
გვ.: 81, 26-27. `რაჲთა მსწრაფლ წარვიდე ამიერ და მივიწიო კრებულსა მას ოცდაათთა ათასთა მოწამეთასა~ _ უაღრესად საყურადღებოა წმინდა ანთიმოზის მიერ დასახელებული მოწამეების რიცხვი, რომლებმაც ქრისტეს სარწმუნოების გამო იმარტვილეს. ტექსტის თანახმად, მათი რაოდენობა ოცდაათი ათასია. რომის იმპერიაში ადამიანების გასამართლება და სიკვდილით დასჯა რომაული იურისპრუდენციის საფუძველზე ხდებოდა, რაც, თავისთავად ცხადია, სიკვდილმისჯილი პატიმრების ოფიციალურად აღნუსხვის შესაძლებლობას იძლეოდა. სავარაუდებელია, რომ ამგვარი სტატისტიკური მონაცემი წმინდა ანთიმოზმა მის მიერ ქრისტეს რჯულზე მოქცეული რომაელი მაღალჩინოსნებისაგან მოისმინა, თუმცა კი ტექსტში არაა დაკონკრეტებული, საკუთრივ ვის, რომელ ეპოქასა და რომელ გეოგრაფიულ არეალში აღსრულებულ მარტვილებს მოიაზრებს ნიკომიდიელი მღვდელმთავარი დასახელებულ რაოდენობაში. ვერც იმას გამოვრიცხავთ, რომ ეს რიცხვი შეცდომით იყოს დასახელებული და სინამდვილეში ის ოცი ათასი ქრისტიანი იგულისხმებოდეს, რომლებიც, როგორც ისტორიიდან არის ცნობილი, ქრისტეს შობის დღეს ნიკომიდიის ეკლესიაში დაწვეს.
გვ.: 81, 27-29. `რაჲთა ვთქუა კადნიერებით: `აჰა ესერა მე და ყრმანი, რომელნი მომცნა მე უფალმან [ღმერთმან]~ _ დამოწმებული სიტყვები პავლე მოციქულის ეპისტოლიდან არის ციტირებული (იხ. ებრ. 2. 13).
გვ.: 82, 30-32. `წარვედით და უქადაგეთ ყოველთა წარმართთა და ნათელსცემდით მათ სახელითა მამისაჲთა და ძისაჲთა და სულისა წმიდისაჲთა!~ _ დამოწმებული წინადადება, რომლითაც წმინდა ანთიმოზი მსაჯულს მიმართავს, სახარებიდან არის ციტირებული (იხ. მათ. 28. 19).
დაუშვებელია ამ გამოცემის ან მისი რომელიმე ნაწილის რაიმე ფორმით გამოყენება ან გამოქვეყნება საავტორო უფლებების მფლობელის წინასწარი ნებართვის გარეშე.
This edition or any part thereof may not be used or published in any form without the prior permission of the copyright holder.